Спыняе цябе чалавек на вуліцы і просіць параіць месца, дзе можна пакаштаваць сапраўднай беларускай кухні. Ён турыст, няхай сабе і з Расіі, і хоча атрымаць максімальна поўнае ўражанне ад краіны. А хіба гэта магчыма без знаёмства з нацыянальнымі стравамі? Ежа — частка культурнага коду, яна можа расказаць пра людзей, іх традыцыі і гісторыю больш, чым бездакорна падмеценыя вуліцы, а то і мастацкі музей.
І ты пачынаеш хвалявацца, бо ў гэтую хвіліну адчуваеш сябе ні больш ні менш адказным за годнасць нацыі. Доўга думаць нельга: госць вырашыць, што ў Віцебску па-беларуску і паесці няма дзе. Толькі, сапраўды, дзе? Тут усплывае выратавальная «Бульбяная»: там жа дакладна павінна быць нешта з бульбы. А бульба — гэта па-нашаму! Ты выдыхаеш і ўспамінаеш пра «Васількі». Здаецца, там неяк еў нядрэнную «бабку». Зноў жа, беларускую шыльду ў горадзе сустрэнеш не так часта. Але ж «васильки» — гэта «валошкі». Ці не? А яшчэ ў «Лямус» можна адправіць. Там да ўсяго іншага аўтэнтычна аформлены інтэр’ер — тое, што трэба, каб уразіць турыста.
Не, каб спыталі пра сушы ці піцу, ты б лёгка зарыентаваўся. З беларускай кухняй усё складаней. Незаменны да абеду боршч, здаецца, украінскі, а бліны — расійскія. І як бы ты ні любіў «селядзец пад футрам», гэтая салата наўрад ці была на стале ў нашых продкаў.
Застаецца бульба. Але ж і яна, радзімая, з’явілася ў меню беларусаў гадоў 150-200 таму — не вельмі і шмат, калі глядзець з вышыні тысячагоддзяў. Толькі мы ўжо нікому яе не аддадзім. Бо смачна.
Не ведаю ніводнага беларуса, што не любіў бы дранікі. Адно пытанне застаецца адкрытым: дадаваць у драную бульбу муку ці не. Ходзяць чуткі, што тыя, хто муку ўсё ж кладуць у цеста, — несапраўдныя беларусы. Як і тыя, хто прапускаюць бульбачку праз камбайн, а не самаахвярна дзяруць на тарцы, рызыкуючы пальцамі. Калі што, я муку не дадаю, толькі соль і яйка. Так сапраўды смачней. Гарачыя проста з печы дранікі можна прамазаць сметанковым маслам, а есці са смятанай. Так, ніхто і не казаў, што наша кухня дыетычная. Яна сытная і смачная.
Варыяцый на тэму дранікаў сёння безліч. У тых жа «Васільках» можна ўзяць звычайныя — па 8,9 рубля за порцыю (220 грамаў), а можна — з мясам, скваркамі ды смятанай (16,2 рубля за 360 грамаў). Ёсць у меню дранікі «Святочныя», гэтыя ўжо з модным тварожным соўсам і заморскім ласосем. У «Лямусе» прапануюць «бульба-піцу» — вялікі, на ўсю патэльню, дранік з розным начыннем. Каштуе гэтая страва 19 рублёў за 550 грамаў. У меню гэтай установы грамадскага харчавання ёсць закуска «Хатняя», «Мясны перакус пастуха», «Маласольны агурок з салам і грэнкамі», «Лізень з агурком і хрэнам» і іншыя стравы, назвы якіх указаны на роднай мове. Па ўсім відаць, яны і прэзентуюць беларускую нацыянальную кухню.
Наогул, дранікі, бульбяныя аладкі, клёцкі, мачанку можна сустрэць у меню многіх сталовых, кафэ і рэстаранаў Віцебска. У час «Славянскага базару» дранікі смажаць літаральна на кожным кроку прама на тваіх вачах. Круглыя наздраватыя аладкі сквірчаць і страляюць алеем, збіраючы бліжэй да вечара доўгія чэргі. Дарэчы, беларусы ведаюць, што добры дранік можа быць толькі адразу з патэльні. Назаўтра, колькі ты яго не падагравай у мікрахвалёўцы, — гэта ўжо не тое.
Але ж нешта яшчэ беларусы елі, асабліва да таго, як на нашых землях з’явілася бульба. Вядомы фалькларыст Іван Крук сцвярджае, што стравы беларускай кухні вызначаюць доўгае тамленне ў печы і каларыйнасць. Беларусы заўжды шмат працавалі, таму і харчавацца павінны былі адпаведна. Вядома, усё моцна залежала ад сельскагаспадарчага календара. І ад свят. Хочаш не хочаш, але выстаўляй на Каляды 12 страў. А на Масленіцу — пячы бліны. Людзі трымаліся гэтых традыцый.
Вядомы савецкі даследчык Вільям Пахлёбкін, лепшы ў справе вывучэння кухняў народаў СССР, шмат увагі прысвяціў і беларускай кухні. Ён сцвярджаў: беларуская нацыянальная культура фарміравалася ў складаных умовах, гэта не магло не паўплываць і на яе кухню. Прынамсі, кулінарнае мастацтва ва ўсходняй і заходняй частках Беларусі, доўгі час ізаляваных адна ад адной, развівалася не аднолькава, адчувала розны ўплыў. Гэта перашкаджала замацаванню спецыфічных рыс беларускай кухні, тармазіла распрацоўку нацыянальных кулінарных прыёмаў і асобных страў, уласцівых выключна беларускай кухні, упэўнены аўтар. І ўсё ж да канца XIX стагоддзя наша кухня набыла самастойнасць. Аўтар катэгарычна выступае супраць таго, што нехта лічыць беларускую кухню толькі адным з адгалінаванняў рускай. Маўляў, і гатавалі і там, і там у рускай печы, і прадукты выкарыстоўвалі падобныя. Але ж ці падобныя? Напрыклад, для хлеба беларусы бралі жытнюю муку, для іншых страў — аўсяную. Таксама актыўна выкарыстоўвалі ячменную, грэцкую, гарохавую.
Хлебапёк з Ушачаў Людміла Дунец пячэ розны хлеб, але ж сэрца яе аддадзена спрадвечна беларускаму, жытняму. Яе брэнд завецца «Жыта жыцця». Гэтыя радкі Людміла пазычыла ў земляка народнага паэта Беларусі Рыгора Барадуліна: «Пакуль каласуе жыта жыцця, зямлі не самотна ў Сусвеце». Хлеб — гэта не толькі ежа, але ж і моцны сімвал.
Я прынцыпова не пяку чыста пшанічны хлеб, бо лічу сваім абавязкам захаваць беларускую традыцыю прыгатавання жытняга хлеба на заквасцы. Не скажу, што гэты гатунак самы папулярны ў пакупнікоў, але ж яно наша, спрадвечнае! Жытні хлеб больш карысны, цеста не патрабавальнае. Пшанічны яшчэ паспрабуй прыгатуй правільна! Але ж у пшанічнай муцэ шмат глютэну, таму і хлеб атрымліваецца пухкі, наздраваты. Улічваючы запыт на здаровае харчаванне, на вытворчасці могуць дадаваць у цеста спецыяльную сумесь, якая фарбуе хлеб пад жытні. Пухкая булка ніколі не будзе жытняй, — аўтарытэтна запэўніла Людміла Дунец. — Таксама я не выкарыстоўваю прамысловыя дрожджы, якія з’явіліся не так даўно і не былі характэрныя для беларускай кухні. Нашы продкі пяклі на заквасцы. Колькі я білася на пачатку сваёй кар’еры хлебапёка, пакуль вывела закваску. Наогул, хлеб у беларусаў заўжды быў у вялікай пашане.
Усё змянілася ў другой палове мінулага стагоддзя, калі хлеб стаў танным, даступным, дзякуючы масавай вытворчасці. Яго пачалі завозіць і ў вёску. Гэта ў нейкім сэнсе пахіснула спрадвечную павагу да сакральнага прадукта. Магчыма, і вы памятаеце, што хлебам нават свіней кармілі. А даўней, калі ты, не дай бог, упусціў лусту хлеба, то трэба было яе хуценька падняць, папрасіць прабачэння. Сёння многія лёгка выкідваюць недаедзены хлеб у сметніцу. Думаю, што Рыгор Барадулін і ўявіць такога не мог. Хлеб успявалі многія беларускія пісьменнікі: Сяргей Законнікаў, Пімен Панчанка, Еўдакія Лось і іншыя. Мы проста не маем права згубіць гэту традыцыю.
Што тычыцца малочных страў, Вільям Пахлёбкін пісаў, што ў чыстым выглядзе яны ў беларускай кухні не прадстаўлены, але затое ёсць разнастайныя вытворныя ад малака: тварог, смятана, сываратка, масла. Усё гэта выкарыстоўвалі як абавязковую дабаўку ў стравы з мукі, бульбы, гародніны ці грыбоў.
Сырароб з Глыбокага Іна Пачкоўская пацвердзіла, што ў беларусаў культура сыраварэння больш прымітыўная, чым, напрыклад, у грузін і іншых каўказскіх народаў.
Гэта сёння ўсё можна купіць у краме круглы год, раней зімой каровы былі ў запуску, не даіліся. Таксама рабілі тварожныя камякі з соллю і сушылі на печы. Яны атрымліваліся вельмі цвёрдыя, дзеці іх грызлі прама так, а калі штосьці трэба было прыгатаваць камякі размочвалі. Беларусы ўсё што можна сушылі, квасілі, салілі, вэндзілі, каб захаваць. Гэта вызначала традыцыі беларускай кухні. Што тычыцца клінковага сыру, ён і сёння карыстаецца попытам. Людзям падабаецца яго кіславаты смак. Такі сыр можна запякаць ці дадаваць у салаты.
Іна прызналася, што вельмі любіць гатаваць у рускай печы. Там паралельна можна прыгатаваць пяць страў. Пакуль топіш, смажыш на прыпечку бліны ці смажанку, калі печ вытапіцца, туды можна паставіць пірагі, хлеб. Чым не мультыварка! У некаторых аграсядзібах прапануюць ежу прама з печы.
Вільям Пахлёбкін заўважыў яшчэ шмат цікавых асаблівасцяў беларускай кухні. Напрыклад, грыбы ў нас тушылі ці адварвалі, але не смажылі, іх наогул рэдка ўжывалі як самастойную страву, часцей — у якасці дабаўкі. Лясныя ягады і садавіну нашы продкі не спалучалі. Розныя кісялі, квасы ды запяканкі гатавалі толькі з аднаго віду ягад ці садавіны. Самыя частыя спосабы цеплавой апрацоўкі — запяканне, адварванне, тамленне і тушэнне. Стравы, прыгатаваныя з адной і той жа сыравіны, маглі адрознівацца спосабам апрацоўкі. Вось вам і два з паловай дзясяткі страў з бульбы. Да нас гэты караняплод прыйшоў гадоў на 70-90 гадоў раней, чым у Расію. Мы вывелі смачныя гатункі, таму калі замежнікі гатуюць па нашых рэцэптах, але са сваёй бульбы, у іх атрымаецца не так смачна. Усё ж за стравамі з бульбы трэба ехаць у Беларусь.
У кулінарнай падборцы Пахлёбкіна халодныя і гарачыя супы, стравы з мяса і птушкі, рыбныя, бульбяныя, напіткі і іншыя. Усё з падрабязнымі рэцэптамі. Яго кнігі можна купіць на маркетплэйсах.
Беларуская нацыянальная кухня — гэта вельмі цікава. Вучаніца малодшых класаў гімназіі № 1 Соф’я Садоўнікава вырашыла запісаць аўтэнтычныя рэцэпты сваёй сям’і. Распытала родных пра стравы, што перадаваліся з пакалення ў пакаленне і стварыла зборнік рэцэптаў. Вядома, ёсць там і дранікі, і мачанка, і халаднік. Але не толькі.
Лісце дзьмухаўца замачыць на некалькі хвілін у салёнай вадзе. Потым парваць яго рукамі на невялікія кавалкі. Смятану змяшаць з цёртым хрэнам у прапорцыі 1:1, заправіць салату, дадаць парэзанае пер’е цыбулі з кропам і соль. Таксама па густу можна дадаць некалькі парэзаных дробных яек.
Яблыкі памыць, выдаліць сарцавіны, у паглыбленне засыпаць брусніцы перамешаныя з мёдам. Запякаць у духоўцы ці ў печцы, пакуль яблыкі не стануць карычневага колеру. Каб яны не лопаліся, на дно ёмістасці неабходна наліць вады і сачыць, каб яна не выпарылася. Яблыкі есці з гарачай травяной гарбатай, сочывам.
×××
Хочацца, каб беларуская кухня захоўвала сваю аўтэнтычнасць, каб традыцыі не губляліся, а ўмацоўваліся. Калі дазволіць сабе марыць, то можна ўявіць рэстараны высокай беларускай кухні, дзе можна заказаць сэт, які раскрые ўсё багацце, што закадзіравалі нашы продкі ў ежы.
А якія стравы гатавала вам ваша бабуля? Дзяліцеся рэцэптамі. Мая кожны дзень варыла суп з квашанай капусты, дзядуля яго вельмі любіў. І абавязкова без бульбы. Падавала са смятанай. Цяпер і я гатую капусту толькі так. Традыцыі так проста не зламаць.
Аўтар: Наталля Чарнічэнка
Нашли опечатку? Выделите фрагмент текста с опечаткой и нажмите Ctrl + Enter. Хотите поделиться тем, что произошло в Витебске? Напишите в наш телеграм-бот. Это анонимно и быстро.
За антисоветчину товарищ майяр сейчас аффтара наручниками чик-чик. Как он смеет утверждать, что белорусская культура не есть ополяченое ответвление русской? А там и недалеко до отрицания ведущей роли русского старшего брата. Крамола в студии! Несите святую воду и попа!
Если без смеха, то ни роли евреев и поляков не сказано, ни о сети Лидо. Потому как Витебск и Полоцк напрочь крэва, и нет в них чистого колорита литвинов . Союз политиков не есть союз культур
Соусы, капуста и т.д - еще около 50к
Итого, допустим, 1 р 30к за продукты
В павильоне работает 2 человека. Повар и продавец. У каждого зп (низкая) 700р. + примерно 300р налоги. Итого 2000.
Должно быть минимум 2 смены.
Т.е. зп 4000.
Все оборудование на электричестве. На него уйдет около 500р в месяц минимум, учитывая стоимость для юрлиц.
Павильон.
Стоимость торгового павильона - 1500р за кв метр. (изготовление).
Т.е. 15000 стоимость павильона.
Стоимость оборудования внутри (столы, печь для шаурмы, гриль, холодильник, мойка и т.д. еще минимум 5000$ (15000 р)
Итого (примерно) для открытия ларька с шаурмой нужно примерно 30000 р на оборудование и минимум 4500 в месяц на персонал и свет.
Посчитаем, что окупиться он должен за год.
Т.е. каждый месяц траты в течение года 30000/12=2500 + 4500 = 7000 или 233 рубля в день.
Допустим, что павильон продает по 100 шаурм в день в среднем.
Это 700р.
Вычитываем стоимость продуктов 700-130 = 570.
В идеале это "прибыль", из которой еще надо налоги заплатить. Останется рублей 400.
И нужно учитывать, что часть продуктов просто выбрасывается. Соус и овощи имеют срок хранение.
Так что, если вам кажется, что прибыль владельца астрономическая - это не так...
Mexicanetz, вы случайно у Балабанова не снимались?
У мяне ёсць такая кніжка)